Activitats
Lloc
Espai La Grey
Carrer Sant Llorenç,3
Horari
De 17 h a 19 h
Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of “de Finibus Bonorum et Malorum” (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, “Lorem ipsum dolor sit amet..”, comes from a line in section 1.10.32.
The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from “de Finibus Bonorum et Malorum” by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Comissària:
Alexandra Laudo [Heroínas de la Cultura]
Organitza:
SCAN Tarragona
Col·laboren:
Museu d’Art Modern de Tarragona
Generalitat de Catalunya
Universitat Rovira i Virgili (URV)
DIÀLEGS SCAN
LLUMS, CÀMERA, TRETS. Guerra i cultura visual
A cura d’Alexandra Laudo [Heroínas de la Cultura]
Tres converses dirigides per la comissària Alexandra Laudo configuren la primera edició dels Diàlegs SCAN, un espai del festival SCAN pensat específicament per aprofundir en el mitjà fotogràfic i la cultura audiovisual.
Dijous 17 de novembre, a les 18.30 h
El caràcter depredatori de la imatge fotogràfica
Arola Valls
L’analogia entre la càmera fotogràfica i una arma de foc s’ha manifestat de diverses maneres al llarg de la història de la fotografia. Si bé actualment encara parlem de disparar una fotografia o de fer un snapshot, ens hem de remuntar a finals del segle XIX per trobar el primer dispositiu fotogràfic que, en mans d’Étienne-Jules Marey, va prendre la forma d’un fusell. Des d’aleshores, han estat diversos els autors que, des del camp de la teoria però també de la fotografia i d’altres pràctiques artístiques, han analitzat el paper que juga aquesta analogia en la fotografia de conflictes contemporanis per fer-la visible i desafiar la lògica predatòria subjacent en la caça fotogràfica.
Espai: Sala d’actes dels Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat
Carrer Major, 14. Tarragona
Dijous 1 de desembre, 18.30 h
Ampliació del camp de batalla. Més enllà del cinema bèl·lic i les notícies televisives de la guerra
Albert Alcoz
La representació audiovisual de la guerra està marcada pels telenotícies, els documentals expositius i les ficcions del gènere bèl·lic. Queda un darrer àmbit de caire artístic que fuig tant de la voluntat informativa associada al registre de la realitat com de la noció d’espectacle vinculada a la indústria del cinema comercial. El cinema experimental i la videocreació proposen altres estratègies d’aproximació a un tema tan delicat com és el dels conflictes armats. Certs cineastes i videoartistes posen en qüestió el valor indicial de les imatges i els missatges que aquestes transmeten; desconfien de les imatges (i dels sons), i amplien les possibilitats estètiques i semàntiques dels formats audiovisuals que tracten sobre la guerra.
Espai: Museu d’Art Modern de Tarragona (MAMT)
Carrer de Santa Anna, 11. Tarragona
Dijous 15 de desembre, 18.30 h
Zelenski, Vogue i la guerra de la imatge
Pilar Cruz
Amb la guerra a Ucraïna de fons, la revista Vogue va publicar el passat juliol un reportatge de la fotògrafa Annie Leibowitz a Olena Zelenska. La controvèrsia es va fer viral: per una banda hi havia els qui atacaven la primera dama ucraïnesa i la revista per frivolitzar la guerra, mentre que d’altres aplaudien la iniciativa com un intent per sensibilitzar l’opinió pública cap al costat humà del conflicte. Al final és una qüestió de legitimitat. Hi ha la qüestió de si són legítimes les accions soft power de Zelenska com a part de la maquinària propagandística de guerra, en paral·lel a les gires que el seu marit realitza per diferents governs per demanar suport militar. També hi ha una qüestió de legitimitat que s’atorga al medi, a la fotògrafa i a altres elements de la representació, que responen a les maneres de fer d’un sector, el de la moda, que queda per a molts dins l’esfera de l’entreteniment i fora de la geopolítica. I finalment, i no menys important, hi ha la qüestió de la legitimitat que té una víctima, en aquest cas una persona que representa un país envaït, per comportar-se, retratar-se i representar-se amb codis que no són els que s’esperen.
Espai: Museu d’Art Modern de Tarragona (MAMT)
Carrer de Santa Anna, 11. Tarragona
BIOGRAFIES
Alexandra Laudo
És comissària d’art independent. Ha desenvolupat projectes a institucions com CaixaForum, la Fundació Miró, La Panera, la Diputació de Barcelona, el MNAC, Mataró Art Contemporani, el Centre d’Art Maristany, entre moltes altres, i també a centres d’art internacionals, com ara Collective (Edimburg), Museo della Città – Palazzo della Frumentaria (Sassari), ISELP (Brusel·les), Nordiska Konstförbundet, IASPIS o Index Foundation (tots tres a Suècia). Ha comissariat projectes per a festivals, com ara Loop, Panoràmic (Espai d’Arts Roca Umbert), Katharsis (Teatre Lliure), Barcelona Gallery Weekend i Cialo/Umysl. És autora de diferents conferències performatives que ha presentat a un gran nombre de teatres i festivals d’arts escèniques. Ha editat diverses publicacions d’art i ha publicat nombrosos textos teòrics i artístics. En l’actualitat forma part de la taula comissarial del Centre d’Art La Capella, on és comissària del programa Branca, arrel, brot, tija. És membre del comitè executiu del Consell de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona.
Arola Valls
Arola Valls és doctora en Educació per la Universitat de Barcelona. És investigadora, docent i comissària independent especialitzada en les relacions entre art contemporani, fotografia i educació. Ha comissariat, entre d‘altres, les exposicions H(a)unting images: anatomia d‘un tret, a Caixaforum Barcelona i Imago vocis: eco de lo visible, al Centre del Carme de València. És professora de la Facultat d’Educació de la UB i de diferents centres privats de fotografia de Barcelona.
Albert Alcoz
Albert Alcoz és cineasta, investigador i programador de cinema experimental. Doctor en Teoria, Anàlisi i Documentació Cinematogràfica per la UPF de Barcelona (2016) i professor associat de la Facultat de Belles Arts de la UB. Ha escrit els llibres Resonancias fílmicas. El sonido en el cine estructural (1960-1981), Shangrila (2017) i Radicales libres. 50 películas esenciales del cine experimental (UOC, 2019). Col·labora regularment amb HAMACA, Xcèntric, LOOP i A*Desk.
Pilar Cruz
Pilar Cruz és comissària i gestora cultural. Ha comissariat projectes per a l’Espai 13 (Fundació Miró), CaixaForum, Sala d’Art Jove, Arts Santa Mònica, Can Felipa i Festival Perifèries, entre d’altres. Va ser seleccionada a la primera edició de Komisario Berriak. Va codirigir, juntament amb l‘antropòleg Marc Roig, el projecte Liminal GR (mems de cultura contemporània) a l’Antic Teatre, i és cofundadora, juntament amb l’artista Fito Conesa, de Degénero ediciones. Actualment, forma part de l’equip comissarial de La Capella i assessora el projecte Temporals de l’ICU
Comissària:
Natasha Christia
Inauguració:
Dijous 1 de desembre de 2022, a les 20 h
Visita a l’exposició:
De l’1 de desembre de 2022 al 15 de gener de 2023
Museu d’Art Modern de Tarragona (MAMT)
Carrer de Santa Anna, 11 Tarragona
De dimarts a divendres, de 10 a 18 h; dissabtes, de 10 a 14 h i de 16 a 18 h; diumenges i festius, d’11 a 14 h
Dilluns tancat
Activitats paral·leles
Divendres 2 de desembre de 2022
19 h. Visita comentada a l’exposició a càrrec de la comissària Natasha Christia
Dissabte 3 de desembre de 2022
D’11 a 13.30 h
Classe magistral amb Natasha Christia El fotollibre: Historiografies del conflicte contemporani
La publicació il·lustrada, el fotollibre i el seu paper com a mitjà de propaganda i protesta antibèl·lica, així com el reflex dels cismes ideològics i les reivindicacions civils dels segles XX i XXI
*Cal inscriure’s al correu hola@scan.cat
Divendres 16 de desembre de 2022. AJORNAT FINS AL 13 DE GENER DE 2022 A LA MATEIXA HORA I LLOC
A les 18 h. Visita comentada a l’exposició a càrrec de la comissària Natasha Christia
A les 19 h. La imatge reclutada. Trobada amb Ricard Martínez entorn del rol de la fotografia com a mitjà de propaganda durant la Guerra Civil a través del seu mitjà de difusió principal: la pàgina impresa
Ricard Martínez és artista visual i fundador d’Arqueologia del Punt de Vista. El seu treball es basa principalment en la refotografia i se centra en l’estudi i utilització del registre gràfic durant la Guerra Civil espanyola.
Totes les activitats són gratuïtes. Accessible per a persones amb mobilitat reduïda.
Organitza: Museu d’Art Modern de Tarragona (MAMT) i SCAN Tarragona
Biblioteca Pepita Ferrer
Guerra a distància
SCAN Photobooks
Llibres internacionals de producció independent que promouen una actitud crítica amb el relat mediàtic dominant sobre la guerra.
Les publicacions de l’exposició War at a distance són la culminació d’iniciatives independents que impulsen posicions ideològiques contràries a la guerra al marge del relat mediàtic dominant. Totes es regeixen per una actitud reflexiva cap al mitjà, així com per un enfocament crític en qüestions d’autoritat que posa èmfasi en les fonts de producció i disseminació de les imatges, i per una marcada intenció de llançar llum sobre l’absurd de la maquinària militar. Sobretot, posen l’accent en allò que el cineasta alemany Harun Farocki va denominar «guerra a la distància» a War at a Distance (2003): la «distància» en l’era de la hiperconnectivitat entesa com a condició intrínseca per consumir el repertori visual de la guerra mediatitzada o, a l’inrevés, com a acte de resistència i emancipació; també la distància com a manca de proximitat afectiva entre qui ha patit la guerra i qui no, o la distància que genera la pròpia imatge amb la seva opacitat. I, finalment, la distància com a experiència d’una guerra inaprehensible (com són les guerres no declarades i les guerres híbrides).
Natasha Christia
Comissariat:
Semíramis González
Frederic Montornés
Data de l’activitat:
19 de novembre de 2022
Horari per a professionals:
de les 10 h a les 18.30 h
Horari obert al públic:
de les 15.30 h a les 18.30 h
Lloc:
Teatret del Serrallo (El Serrallo, Tarragona)
Disseny de l’espai:
Elba Romero
Organitza:
SCAN Tarragona
Col·labora:
Teatret del Serrallo
Port de Tarragona
Un any més, SCAN Tarragona, posa en marxa la cinquena edició de Full Contact per donar suport i impuls al col·lectiu d’artistes emergents que tenen la fotografia com a mitjà d’expressió essencial i facilitar-los un espai de trobada professional amb els agents del món de l’art.
Full Contact és, doncs, una trobada professional i un visionament de portafolis innovador i únic, on prevalen les relacions humanes. És un espai relacional i útil en el qual un grup d’artistes emergents, seleccionats pels comissaris Semíramis González i Frederic Montornés a partir dels projectes rebuts a la convocatòria Full Contact 2022, són convidats per l’SCAN a compartir el seu treball fotogràfic amb els followers, o agents del món de l’art, amb l’objectiu d’obtenir feedback sobre la seva obra, ampliar la xarxa de contactes o, si s’escau, iniciar col·laboracions amb altres creadors o agents.
Consulta de llibres
BiblioSCAN
Del 18 de novembre de 2022 al 8 de gener de 2023
Biblioteca Pepita Ferrer
Plaça Pilar Pradells, s/n
43006 Torreforta – Tarragona
Tel. 977 55 65 67
Horari:
De dilluns a divendres de 10 h a 19 h
Dissabte de 10 h a 13 h
Organitza:
Biblioteca Pepita Ferrer
BIBLIOSCAN
Biblioteca Pepita Ferrer
L’aparador del bibliomercat pretén sensibilitzar als i les visitants sobre el tema de la guerra amb un muntatge basat en la fotografia Dia 8 de Schevchenko, investigador i escriptor de Kíiv. La imatge, en la qual apareix una finestra de l’habitatge de l’autor, convertida en icona de la resistència ucraïnesa, convida a reflexionar sobre el doble joc d’utilitzar els llibres i la cultura com a arma contra la barbàrie de la guerra.
A l’aparador també s’hi podrà trobar una guia amb una extensa bibliografia sobre el tema en diferents gèneres: còmics, novel·les, assaig, llibres de fotografies, àlbums il·lustrats i contes per a infants i joves, amb la possibilitat de demanar-los en préstec a la Sala d’adults de la Biblioteca Pepita Ferrer.
BiblioSCAN és un llistat de llibres i còmics recomanats al voltant de la temàtica del festival, que en aquesta edició de 2022 és la guerra.
Consulta de llibres BIBLIOSCAN
Del 18 de novembre de 2022 al 2 de desembre de 2022
Biblioteca Pública de Tarragona
Carrer Fortuny, 30
De dilluns a divendres de 10 h a 20 h. Dissabte de 10 h a 14h
Organitza:
Biblioteca Pública de Tarragona
Col·labora:
SCAN Tarragona
Activitat gratuïta. Accés a persones amb mobilitat reduïda.
BIBLIOSCAN
Biblioteca Pública de Tarragona
BiblioSCAN és un llistat de llibres recomanats sobre fotografia i entorn de la temàtica del festival, que en aquesta edició de 2022 és la guerra.
A la Biblioteca Pública de Tarragona els visitants trobaran, en un aparador situat al vestíbul principal, llibres de referència al voltant de la història de la fotografia, la tècnica digital, sobre l’art i el nu, sobre com es fan els retrats, i també llibres d’assaig de caràcter documental i fotoperiodístic.
Entre d’altres autors, a la Biblioteca Pública de Tarragona trobareu llibres d’Antonio Garci, Steve McCurry, Jackie Higgins, Simon Edelstein, Rodrigo Abd, Sergio Arias Ramón, World Press Photo (2021), David Yarrow, Mike Kus, Michael Freeman, Matt Stuart o Annie Leibovitz.
Aquesta és una iniciativa de les biblioteques de Tarragona i el festival SCAN.
Dies i punt de sortida de la ruta:
10 de desembre a les 11 h, al Fortí de la Oliva
11 de desembre a les 11 h, a la plaça de la Font, davant de l’Ajuntament de Tarragona
(Cada participant pot optar a participar un dels dies o ambdós).
Cal portar:
Càmera de fotos (la càmera del mòbil també serveix)
Per inscriure’s cal enviar un e-mail a: hola@scan.cat
Amb l’assessorament històric de Ramon Aloguín Pallach
Organitzen:
Xarxa de Centres Cívics
SCAN Tarragona
Ruta fotogràfica SCAN
L’SCAN i els Centres Cívics de Tarragona convoquen totes les persones amants de la fotografia i la història a trobar i registrar amb els sensors de les seves càmeres les petjades que el pas del temps ha imprès a la ciutat de Tarragona.
En aquesta primera edició ens centrarem a cercar, acompanyats pel divulgador d’història local Ramon Aloguín, els rastres que la Guerra del Francès i la Guerra Civil espanyola han deixat en els murs, carrers i places de Tarragona i els fotografiarem. Amb el material obtingut construirem un mapa fotogràfic que es podrà visitar a l’espai Turisme de Tarragona entre el 29 de desembre de 2022 i el 29 de gener de 2023.
Aquesta activitat lúdica, divertida i de descoberta de la ciutat està pensada per al públic de totes les edats i el familiar.
Sobre els participants que vulguin mostrar les fotografies a l’exposició de l’Espai Turisme: Un cop acabada la ruta, els participants enviaran als centres cívics la seva millor fotografia de cadascun dels vestigis retratats. Una comissió formada per membres del festival SCAN i dels Centres Cívics serà la responsable de fer-ne la selecció. El nom de totes les persones participants estarà reconegut als crèdits de l’exposició.
Data límit per enviar les fotografies: 18 de desembre de 2022.
La ruta fotogràfica SCAN és un recorregut per la ciutat de Tarragona a càrrec de l’arquitecte Ramon Aloguín Pallach (Tarragona, 1951).
Aloguín ha treballat per a l’administració local, al Departament de Cultura de la Generalitat i a la Universitat Rovira i Virgili, dirigint el servei de recursos materials.
Des de 2015 col·labora fent xerrades, visites guiades i publicacions de difusió del patrimoni històric amb diverses institucions de la ciutat.
Data:
24 de novembre de 2022
Lloc:
EADT Tarragona
Sant Pere i Sant Pau
43007 Tarragona
Tel. 977 21 12 53
https://www.dipta.cat/eadt/
Organitza:
Escola d’Art i Disseny de Tarragona (EADT)
Diputació de Tarragona
Guerra a la vista!
Taller sobre les imatges de la guerra
A càrrec d’Andrés Hispano i Fèlix Pérez-Hita
El conflicte recent a Ucraïna ens ha arribat a través d’imatges terribles, immediates, commovedores i espectaculars. Són captades per drons, mòbils, periodistes o míssils. Sabem que moltes són fabricacions, que pertanyen a altres escenaris o són manipulades d’infinites maneres. És la guerra de les imatges, una guerra paral·lela a la del camp de batalla que era present en pintures, gravats, fotografies i pantalles. Una guerra en què realitat i ficció es nodreixen i confonen mútuament. La posició de l’espectador, educat ja en aquests abusos i límits difuminats, va de l’emprenyament a la fascinació. En aquest taller, partint de les imatges que ens han arribat d’Ucraïna, traçarem una història de les guerres gràfiques, de les estratègies i models, trucs i tècniques d’aquest i d’altres conflictes, que ens han conduït al convenciment que, en efecte, quan esclata la guerra, la veritat és una víctima enterrada ja fa temps.
Taller
Al taller veurem i comentarem amb els assistents diferents moments assenyalats de la representació dels conflictes armats (tan documentals com ficcions), parant especial atenció a les més modernes formes de representar i comunicar la guerra. D’entre tot allò que veurem, anirem capturant imatges fixes o petits fragments per acabar creant una mena d’atles visual sobre la representació de la violència organitzada, amb allò que ens sembli més convenient per a la reflexió. El resultat serà un o més panells dedicats a diferents aspectes del tema.
El repàs visual anirà des de les primeres imatges de conflictes armats (Roger Fenton, la Comuna de París de 1871, etc.), passant per Griffith, Eisenstein, Pudovkin, Kubrick… fins a arribar a reflexions visuals més modernes com les d’Adam Curtis, Errol Morris o Harun Farocki.
Andrés Hispano (1964)
Realitzador, comissari expositiu i articulista. Ha codirigit els programes Boing Buddha (a BTV), Baixa Fidelitat (a XTVL) i Soy Cámara (a TVE/CCCB). Va dirigir les Nits Temàtiques a BTV (1997-2002) i va formar part del suplement Cultura/s de La Vanguardia (202-2014). Ha comissariat les exposicions That’s not entertainment! (CCCB, amb Tomi Pinent), Pantalla Global (CCCB, amb Gilles Lipovetsky) i El Rei de la casa (Palau de la Virreina, amb Marc Roig), entre d’altres. Actualment comissaria exposicions al festival Panoràmic i dona classes a LCI, Elisava i d’altres centres. Col·labora en tasques de preproducció cinematogràfica, com a consultor visual. Va escriure David Lynch, claroscuro americano (1997) i va participar en el curs i posterior llibre, Política y (Po)Ética de las imágenes de Guerra, organitzat per Antonio Monegal (2007).
Félix Pérez-Hita és realitzador, guionista, editor de vídeo i comissari. Llicenciat en Història de l’Art per la UB, va dirigir, amb Andrés Hispano i Ingrid Guardiola, Soy Cámara: el programa del CCCB, 2010-2020. És membre assessor del Festival Panoràmic (Granollers), amb Joan Fontcuberta i Andrés Hispano, centrat en la relació entre cinema i fotografia. Amb A. Bastón, des del 2012, dirigeix el projecte Hilomental: sessions videològiques. Va treballar com a realitzador, guionista i editor al Boing Boing Buddha (BTV) —de 1999 al 2004— i en una vintena de nits temàtiques sobre cultura per a BarcelonaTV. Membre fundador d’Horitzó.tv, Tvlata (Salvador de Bahia, Brasil 2007) i Gabinet de Crisi (2001-2008), amb Arturo Bastón i Kikol Grau. Ha format part, com a artista o comissari, d’una vintena d’exposicions a museus nacionals. Ha impartit classes sobre història i teoria de la imatge a diverses universitats i centres d’art. Ha col·laborat en màsters i seminaris a: ESCAC (Barcelona), ECAM (Madrid), ERAM (Girona), Bau (Barcelona), Universitat de Lleida, Bccn, MUSAC (León), Universitat Pompeu Fabra, Márgenes (Madrid), Territorios y Fronteras (Bilbao), Cultura y ciudadanía (San Sebastià 2022). Ha escrit per a Archipiélago, Mania (UB), Culture/s (La Vanguardia) i El Estado Mental, entre d’altres publicacions.
Lloc on es fa el taller:
Casal d’entitats de Sant Salvador
Avinguda Sant Salvador 114
43130 Tarragona
Dates:
1, 2 i 3 de desembre de 2022
*Places exhaurides
Col·labora:
Associació Bloc 23
A la carga
Taller de fotomuntatge
A càrrec de Julián Barón
Taller planificat per practicar tècniques de muntatge amb imatges, tant en l’assemblatge manual o digital, i explorar com l’art pot transmetre temes carregats d’emocions i una producció significativa de símbols, així com entendre conceptes com ara l’autoria.
A l’inici del taller es compondrà un arxiu comú d’imatges vinculades a la guerra en totes les seves manifestacions, per la qual cosa es convida les persones participants a portar tot tipus de documents, fotos, revistes, diaris, captures de pantalla de videojocs i altres materials que es puguin utilitzar en el taller. I a la càrrega!
Julián Barón (Castelló de la Plana, 1978) és fotògraf, docent i impulsor de projectes que empren la imatge com a eina social de pensament. Ha treballat com a professor de desenvolupament de projectes fotogràfics a Blank Paper Escuela Online, València i Castelló. En els seus projectes manté una voluntat permanent de plantejar perspectives capaces de contribuir a afeblir la rígida imaginació col·lectiva i a qüestionar els discursos oficials que construeixen la memòria, la història i la identitat mitjançant la imatge. En els últims anys, s’ha involucrat en la creació i coordinació de projectes, tallers o laboratoris d’idees amb perfil pedagògic i col·laboratiu com Horizon, imagenred.org, Contrataller, El blat, alimentació col·lectiva, THE CAGE, Carpetas, o Ser libro.
Biografia de l’associació
Bloc 23 és una associació juvenil de fotògrafs del barri de Sant Salvador, Tarragona, nascuda amb la finalitat d’estudiar, promocionar, desenvolupar i potenciar la fotografia com a fet cultural i document social. El projecte pretén crear oportunitats per a joves en l’àmbit creatiu i aprofundir en el sentit crític i estètic de l’audiovisual.
SCAN als barris
El taller A la carga forma part del programa SCAN als barris. L’objectiu és que la fotografia, com a eina creativa i llenguatge de comunicació, comú de tota la població, tingui presència activa, també, entre els diferents col·lectius de persones joves que viuen a les zones perifèriques de la ciutat de Tarragona i, alhora, esdevingui el punt de partida per esperonar el debat i la reflexió entorn del món que ens envolta.
Lloc:
Espai Jove Kesse
Carrer de Sant Antoni Maria Claret, 12-14
43002 Tarragona
Dates:
27 i 28 de desembre, de 10 h a 12 h
29 de desembre, de 10 h a 13 h
Alpes. Última salida https://www.facebook.com/Alpes.ultimasalida/
Inscripcions gratuïtes a:
https://tarragonajove.org/
Cal tenir més de 16 anys
Organitza:
Servei Municipal de Joventut i Cooperació
Fotografia:
Vallvé. Fons Municipal. Centre d’Imatges de Tarragona / L’Arxiu
Taller “A PRIMERA LÍNIA”
A càrrec de Carles Uriarte
La fotografia com a mitjà d’expressió i autoconeixement, que estableix una connexió interna amb les emocions i els sentiments d’allò que ens representa una situació de violència. Per mitjà d’exercicis pràctics, a més de conèixer les característiques i la tècnica fotogràfica, en Carles ens portarà a descobrir indrets de la ciutat que són escenaris de conflictes històrics, de disputes i d’encontres actuals.
La violència entra cada dia per la porta de casa nostra, a través de la televisió o les xarxes socials. Algunes formes de violència les reconeixem, però n’hi ha d’altres a les quals no els posem nom. Les formes són múltiples i els seus efectes i conseqüències també.
Més enllà dels conflictes quotidians i presents a la nostra ciutat, fotografiats des de múltiples angles, el dia 29 acompanyaran el taller en Carlos, la Sandra, en Robert i l’Àlex, quatre joves tarragonins que el 2019 van viatjar als Alps italians per documentar i fotografiar la violència que viuen joves provinents d’altres països que després de creuar el Sàhara i el mar mediterrani, intenten travessar els Alps en busca d’un futur diferent al qual els espera a casa seva.
Carles Uriarte, animador sociocultural i educador, treballa amb joves des de fa més de 20 anys i és un apassionat del mon audiovisual i astronòmic.
Taller Onada
Divendres dia 9 de desembre d’11 h a 13.30 h
(En cas de mal temps es posposarà l’activitat al dia 16 de desembre)
Taller dones migrades
Dissabte dia 10 de desembre de 10 h a 13 h
Espai on es fan els tallers
Biblioteca Municipal Pepita Ferrer
Barri Torreforta
Plaça del Tarragonès, s/n.
43006 Tarragona
Tallers tancats a les entitats col·laboradores.
Organitza:
Biblioteca Pepita Ferrer
SCAN Tarragona
Dirigeix:
ClicCme
Tallers de fotografia a la Biblioteca Pepita Ferrer
Taller de cianotípies per a persones de l’associació ONADA
Intervenció amb la tècnica de la cianotípia, que es treballa des del seu vessant més experimental i creatiu. On el mateix procés de treball sigui una experiència física i sensorial, des de l’observació i tria d’objectes i materials amb els quals farem la intervenció, fins a la realització de la còpia fotogràfica.
Taller de fotografia per a dones migrades
Durem a terme una reflexió en forma de petit fotollibre, un per dona, sobre els seus processos de migració, de viatge, interior o literal, d’on venen a on han arribat, com vivien, com viuen, què han deixat, què han trobat, com i quines emocions les han acompanyat en aquests«viatges» .
Tallers a càrrec d’Eugènia Ortiz Antoranz (CliCme_inclusió)
CliCme inclusió és una plataforma que treballa amb el llenguatge de la fotografia amb un objectiu transformador, d’intervenció social i connexió amb l’entorn i les persones.
CliCme entén la fotografia com una forma versàtil i accessible d’expressió creativa que ofereix oportunitats per a una inclusió veritablement significativa. La fotografia permet a qualsevol persona compartir la seva perspectiva o experiència d’una manera que és instantàniament atractiva i accessible a tothom, i a més a més, té el potencial d’evocar emocions i desafiar els estereotips. CliCme utilitza els processos creatius per inspirar les persones.
Dia:
24 de novembre de 2022
Hora:
19 h
Fitxa tècnica:
Títol original: Brutal Moods
Direcció, guió i documentació: Marta Bisbal Torres
Producció: Marta Bisbal Torres
País de producció: Catalunya, Espanya
Durada: 58 min
Any de producció: 2022
Muntatge: Juan Carrano
Mescla de so: Martí Albert
Correcció de color: Pablo Lago Dantas
Disseny gràfic: Jaime Narváez
Amb el suport de: Roca Umbert Fàbrica de les Arts / Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura
Espai:
COAC Tarragona (sala de conferències)
Carrer Sant Llorenç, 20-22
43003 Tarragona
Tel. 977 24 93 67
https://www.arquitectes.cat/demarcacions-home/tarragona
tarragona@coac.cat
Entrada gratuïta
Accessible a persones amb mobilitat reduïda
Organitzen:
COAC
SCAN Tarragona
Brutal Moods
Projecció cinematogràfica i col·loqui
A càrrec de Marta Bisbal
Quin efecte pot arribar a tenir l’arquitectura sobre l’individu, ja sigui a nivell físic, mental o emocional, i com influeix aquesta en les dinàmiques d’interacció social que es donen en l’espai públic i privat?
De construccions robustes i monumentals, símbols de domini i control, a blocs d’habitatges decadents i laberíntics ubicats en barris perifèrics. Diferents formes d’arquitectura actuen com a mecanismes d’opressió i alienació, que condueixen a estats de confusió, pertorbació, i a una pèrdua irremeiable d’identitat individual i col·lectiva. A partir de l’apropiació d’imatges, Brutal Moods indaga de quina manera el cinema ha representat les edificacions brutalistes en les seves ficcions i en quina mesura ha pogut contribuir a generar els diversos imaginaris distòpics amb els quals s’associa avui aquest moviment arquitectònic.
El film ha estat seleccionat a les seccions oficials de diferents festivals a Montreal, Brasília, Madrid, Oldenburg, Toronto, Berlín o Los Angeles.
Marta Bisbal Torres (Mollerussa, 1974) és artista visual. És doctora en Dret, màster en Periodisme i té estudis de Fotografia. Els seus projectes, que es formalitzen en instal·lacions que integren diferents mitjans, com el cinema, el vídeo, la fotografia i el so, proposen una exploració de l’espai, el temps i les seves diferents formes de representació.
Amb la finalitat de plantejar una reflexió sobre l’espai, l’arquitectura i les maneres d’habitar-los, l’autora recorre a l’apropiació, tant d’imatges i textos com d’objectes diversos. Aquests materials s’extreuen del seu context original amb l’objectiu de generar noves relacions i, en darrer terme, reformular el seu discurs i activar el present.
Data:
19 de novembre de 2022
Horari:
15.30 h
Lloc:
Teatret del Port de Tarragona (El Serrallo, Tarragona)
En el marc de Full Contact
Activitat per a tots els públics
Accessible a persones amb mobilitat reduïda
Entrada gratuïta
Col·labora:
Teatret del Serrallo
Port de Tarragona
Clavoardiendo
Presentació del llibre Elogio de la mirada
A càrrec de l’autora del llibre, Carmen Dalmau, i l’editor Roberto Villalón
El llibre Elogio de la mirada, de Carmen Dalmau, és un rescat de la mirada contra la fotografia entesa com a certificat d’allò real, com a arxiu de la memòria, com a etern present, com a escriptura amb llum o com mera tècnica mecànica. Com a veritat, com a objecte. Posiciona la fotografia com a continuïtat amb la pintura dins del flux la història de l’art, elogiant aquesta mirada com a essencial per aproximar-nos al mitjà, negant aquestes lletanies que, un cop rere l’altre, es repeteixen per parlar de fotografia.
Carmen Dalmau (Madrid, Espanya, 1960), llicenciada en Història de l’Art i Història moderna i contemporània per la Universitat Autònoma de Madrid, és comissària independent d’exposicions, crítica d’art i formadora. Ha estat directora de Galeria Cero (Madrid). És professora d’Història de l’art i estètica en el Màster de fotografia d’EFTI; vicepresidenta de la Plataforma Centro de Fotografía e Imagen, autora del blog de fotografia antevuestrosojos i col·laboradora de clavoardiendo-magazine.com