Photobooks SCAN
Inauguració de l’exposició
Dijous 14 de desembre de 2023 a les 19 h
Dates de l’exposició
Del 15 de desembre de 2023 al 18 de febrer de 2024
Horari
De dimarts a divendres de 10 a 18 h
Dissabtes de 10 a 14 h i de 16 a 18 h
Diumenges i festius d’11 a 14 h
Dilluns tancat
Lloc
Museu d’Art Modern de Tarragona
C. de Santa Anna, 11
43003 Tarragona
Visites comentades a l’exposició a càrrec de la comissària
Divendres 12 de gener de 2024 a les 19 h
Divendres 9 de febrer de 2024 a les 19 h
Informació
Accés per a persones amb mobilitat reduïda
*Per a algunes de les activitats cal fer la inscripció a hola@scan.cat
Comissària
Natasha Christia
Organitzen
Museu d’Art Modern de Tarragona
Diputació de Tarragona
SCAN Tarragona
Dissabte 13 de gener de 2024 de 17 h a 19 h.
Conferència de Natasha Christia. Aby Warburg · El Mediterráneo como génesis del Atlas Mnemosyne: la huella y las prácticas de archivo en la fotografía contemporánea.
* Inscripcions fins a esgotar places al correu hola@scan.cat
Divendres 26 de gener de 2024 a les 19 h.
El Mediterráneo: habitando un territorio entremedio. Natasha Christia conversa amb Laura Ben Hayoun sobre el seu projecte/publicació Á la moindre d’etincelle, c’était l’explosion. Laura Ben Hayoun és artista visual i mediadora d’arrels algerianes i armènies.
Dissabte 27 de gener de 2024 de 10.30 h a 13.30 h i de 15 h a 18 h.
Taller: La travesía, amb Laura Ben Hayoun. Indagant en guies del segle passat, crearem el nostre propi itinerari per les històries del Mediterrani i produirem una petita publicació col·lectiva.
* Inscripcions fins a esgotar places al correu hola@scan.cat
Dissabte 27 de gener de 2024 a les 18.30 h.
La travesía. Restitución. Performance col·lectiva i oberta al públic dirigida per Laura Ben Hayoun.
Laura BEN HAYOUN. À la moindre étincelle c’était l’explosion. EPG, França, 2022.
Yasmina BENABDERRAHMANE. La Bête: A Modern Tale. MACK, Regne Unit, 2020.
Julien BERTHIER. The Invisible Journey. RVB Books, França, 2023.
Olivier CABLAT. Contemporary Archaeology. RVB Books, França, 2014.
Françoise CARACO. Hidden Istanbul. Art Paper Editions, Bèlgica, 2021.
Federico CLAVARINO. Ghost Stories. Ediciones Anómalas, Barcelona, 2021.
Rachel CUSK, Chris KONTOS. Marble in Metamorphosis. Molonglo, Grècia/Austràlia, 2022.
Omar DAOUD. Devoir de Mémoire / A Biography of Disappearance. Algeria 1992. Autograph ABK, Regne Unit, 2007.
Paolo DI LUCENTE. Rome. Veil, Itàlia, 2022.
Petros EFSTATHIADIS. Liparo. Atelier EXB, França, 2018.
Leo FABRIZIO, Daphné BENGOA, Kaouther ADIMI. Fernand Pouillon et l’Algérie. Bâtir à hauteur d’hommes. Éditions Macula, França, 2020.
Tomoya FUJIMOTO. Rien que la mer. Amers Editions, França, 2022.
Oliver HARTUNG. Syria Al-Assad. Spector Books, Alemanya, 2014.
Camille HENROT. Prehistoric Collections. Manuella Éditions, França, 2015.
Anna JORNET PUIG. C-3331/CA-8201. Autopublicació, Barcelona, 2023.
Nicola LO CALZO. Binidittu. L’Artiere, Itàlia, 2021.
Massao MASCARO. Sub Sole. Chose Commune, França, 2021.
Thomas NOLF. Peculiar Artifacts in Bosnia & Herzegovina – an imaginary exhibition. Art Paper Editions, Bèlgica, 2017.
Giulia PARLATO. Diachronicles. Witty Books, Itàlia, 2023.
Judith QUAX, Noah SALIOU: Touki; Voyage à Dakar. Lecturis, Països Baixos, 2020.
Alessia ROLLO. Fata Morgana. Ediciones Anómalas, Barcelona, 2018.
Felipe ROMERO BELTRÁN. Dialect. Loose Joints, França, 2023.
Sara SALLAM. A Tourist Handbook for Egypt Outside of Egypt. Autopublicació, Països Baixos, 2021.
Giovanna SILVA. Palmyrah. Art Paper Editions, Bèlgica, 2019.
Florine THIEBAUD. Breaking Point. Stockman’s Art Books, UE, 2023.
Sybren VANOVERBERGHE. Desert Spirals. Art Paper Editions, Bèlgica, 2023.
Stratis VOGIATZIS. Kampos. Agra Publications, Grècia, 2022.
Aby WARBURG. Atlas Mnemosyne. Akal, Madrid, 2010.
Hans WILSCHUT. Beirut, Epi-Centre Ville. FW-Books, Països Baixos, 2023.
Çemre YESIL GÖNENLI. Hayal & Hakikat: A Handbook of Forgiveness & A Handbook of Punishment. GOST Books / FIL Books, Regne Unit / Turquia, 2020.
Fotografies: Laura BEN-HAYOUN. À la moindre étincelle c’était l’explosion. Epg, Francia, 2022
This Story Will Never Get Finished
El Mediterrani ocupa una posició central a “This Story Will Never Get Finished”. L’exposició, que recull una trentena de fotollibres internacionals, opera com una empremta vivent de narratives, imaginaris, veus o, fins i tot, records autobiogràfics sobre el mar Mediterrani i la traça cultural i humana.
En el context de la fotografia, el terme rastre denota una “marca, senyal o evidència d’una presència, existència o acció anterior d’alguna cosa”; un “vestigi”. També es pot referir a un fragment o una impressió que s’ha deixat enrere involuntàriament i, de vegades, a una “inscripció”, una “petjada”, una “marca de mort” o un “element auràtic”.
De manera similar a “This Story Will Never Get Finished”, es diposita a la sala una sèrie de publicacions, que ens conviden a desenterrar episodis dispersos d’una faula tentacular inacabada que encara ens persegueix i, per extensió, les narratives fotogràfiques que produïm. Del sud al nord, de l’est a l’oest, i viceversa, correspondrà a una lectura multidireccional desxifrar els buits, les discontinuïtats i les veus mudes, silenciades o infrarepresentades.
Els fotollibres de la instal·lació es mostren juntament amb una sèrie de guies de viatge del segle XX, un gènere de publicació que rarament s’associa a la història del fotollibre. Junts reforcen un ecosistema de trobades que respon a la vitalitat d’un mar que l’historiador Fernand Braudel ha anomenat el “continent líquid”. Alhora, desafien la concepció grecoromana del Mediterrani com a zona de contacte incessant i entitat culturalment homogènia, així com els binomis d’est-oest i sud-nord, perpetuats per la literatura de viatge. En canvi, criden l’atenció sobre la necropolítica d’una regió geopolítica que actualment està regida per línies costaneres sobiranes, controls migratoris i el neocolonialisme.
Formulada com una guia de la subalternitat, “This Story Will Never Get Finished” exposa els rastres persistents i mutants d’una història encara pendent de tornar a explicar, des de l’antiguitat fins als temps postcolonials. Perquè “tot allò que ha existit existirà sempre. Res no s’esvaeix, res no mor”.
Comisariat: Natasha Christia