Photobooks SCAN
Inauguració de l’exposició
Dissabte 19 d’octubre a les 18 h
Dates de l’exposició
Del 19 d’octubre de 2024 al 12 de gener de 2025
Horari
De dimarts a divendres de 10 a 18 h
Dissabtes de 10 a 14 h i de 16 a 18 h
Diumenges i festius d’11 a 14 h
Dilluns tancat
Lloc
Museu d’Art Modern de Tarragona
C. de Santa Anna, 11
43003 Tarragona
Com arribar-hi
Informació
Accés per a persones amb mobilitat reduïda
Totes les activitats són gratuïtes
*Per a algunes de les activitats cal fer la inscripció a hola@scan.cat
Comissària
Natasha Christia
Organitzen
Museu d’Art Modern de Tarragona
Diputació de Tarragona
SCAN Tarragona
Col·labora
Dispara / Tono Arias Fotografía
dispara.org
Emmanuelle ANDRIANJAFY. Nothing’s in vain
MACK. Regne Unit, 2011.
Jordan BAUMGARTEN. The group for mutual development
Gost Books. Regne Unit, 2024.
Vincen BEECKMAN. Teen Spirit
IC Visual Lab. Regne Unit, 2022.
Michael BLASER. Raumordnung
Art Paper Editions. Bèlgica, 2018.
Mohamed BOUROUISSA. Périphérique
Loose Joints. França, 2022.
Alejandro CARTAGENA. A Small Guide to Ownership
The Velvet Cell. Alemanya, 2020.
Hannah DARABI. Soleil of Persian Square
Éditions Gwinzegal. Suïssa, 2021.
Barbara DEBEUCKELAERE. Om (Mother)
Eriskay Connection. Països Baixos, 2024.
Eugeni GAY MARIN. Á la ville de…
Autoedició. Barcelona, 2019.
George GEORGIOU. Last Stop
Autoedició. Regne Unit, 2015.
HEFTI, Susanne – KOKALEVSKI, Damjan. Skopje Walkie Talkie. Spector Books. Alemanya, 2019
HOSSFELD ETYANG, Johannes – NYAIRO, Joyce – SIEVERS, Florian. Clubbing in Nairobi, Cairo, Kyiv, Johannesburg, Berlin, Naples, Luanda, Lagos, Bristol, Lisbon 1960.
Spector Books. Alemanya, 2020.
Dana LIXEMBERG. Imperial Courts 1993-2015
Roma Publications. Païxos Baixos, 2016.
Paulien OLTHETEN. Non
Roma Publications. Païxos Baixos, 2019.
Tayo ONORATO – Nico KREBS. Future Memories
Editions Patrick Frey. Suïssa, 2022.
Daniel REUTER. Providencia
Skinnerboox. Itàlia, 2020.
Xavier RIBAS. Concrete Geographies
Bside Books. Espanya, 2015.
Irina ROZOVSKY. In Plain Air
MACK. Regne Unit, 2021.
Giovanna SILVA – Paolo ROSELLI. Islamabad Today
Mouse Publishing. Itàlia, 2021.
Arturo SOTO. A Certain Logic of Expectations
Eriskay Connection. Païxos Baixos, 2022.
Katja STUKE – Oliver SIEBER. La ville lumière
Bohm Kobayashi – Éditions Gwinzegal. Alemanya – Suissa, 2021.
Michele TAGLIAFERRI. A Swimming Pool
Dalpine / Skinnerboox. Espanya – Itàlia, 2019.
VARIOS. Cairo Desert Cities
Ruby Press. Alemanya, 2018.
WERKER COLLECTIVE. A People’s Memory of a Working Class Neighbourhood
Werker Collective. Païxos Baixos – Espanya, 2019.
Henk WILDSCHUT. Ville de Calais
Éditions Gwinzegal. Suïssa, 2017.
Raimond WOUDA. Polder VIII, Tuindorp Oostzaan, Amsterdam 1921-2021
Fw: Books. Païxos Baixos, 2022.
Zindzi ZWIETERING. Bron
Eriskay Connection. Païxos Baixos, 2024.
Visita comentada a l’exposició a càrrec de la comissària Natasha Christia
Divendres, 22 de novembre a les 18 h
Fotollibre de ciutats. Evolució d’imaginaris. Un recorregut per la història del gènere més popular de la història del fotollibre
Conferència de Natasha Christia
Dissabte, 23 de novembre de les 10.30 h a 13.30 h
*Cal inscriure’s enviant un correu a hola@scan.cat
La ciutat com arxiu del possible
Natasha Christia conversa amb Alejandro Acín sobre les seves experiències urbano-col·lectives
Divendres, 13 de desembre a les 18 h
La ciutat com a laboratori editorial
Taller amb Alejandro Acín i Natasha Christia
Dissabte, 14 de desembre de 16 a 18 h
Diumenge, 15 de desembre d’11 a 13.30 h
*Cal inscriure’s enviant un correu a hola@scan.cat
De contingut teoricopràctic, aquest taller es planteja com una versió de Labour in a single shot, el taller ideat per Antje Ehmann i Harun Farocki el 2011, traslladant les seves premisses en la pàgina doble i responent a la temàtica de l’exposició.
Alejandro Acín és artista visual, disenyador i director creativo de IC Visual Lab i Bristol Photo Festival.
WERKER COLLECTIVE. A People’s Memory of a Working Class Neigh-bourhood. Werker Collective. Païxos Baixos – Espanya, 2019.
EL QUE ÉS POSSIBLE TAMBÉ ÉS REALITAT
Si la història de la fotografia s’hagués de resumir en un sol àmbit, seria, sens dubte, el dels fotollibres urbans. En la doble pàgina, gèneres com les simfonies de ciutats, el Provoke japonès, o la fotografia de carrer amb el seu ethos de flâneur, van invocar i conjurar la ciutat fotogènica. «Aquesta megalòpolis bifront, mare i castrant, efígie del progrés i de la perversió» —en paraules de la historiadora Françoise Choay— es va convertir en un escenari indissociable de l’eufòria, la malenconia o, fins i tot, la desesperació que va acompanyar l’experiència de l’era industrial i postindustrial.
El que és possible també és realitat reconeix aquest llegat, optant, tanmateix, per girar el focus cap a les entranyes de l’urbs globalitzada i hiperconnectada dels nostres temps. Més enllà de fer servir les imatges com a meres reproduccions del que ja és visible, les publicacions reunides en aquesta mostra fan que apareguin noves visibilitats. Així mateix, suggereixen que, dins del documentalisme fotogràfic, altres imaginaris que no totalitzen són possibles.
Els fotollibres seleccionats a El que és possible també és realitat propicien espais de compromís inesperats. Les seves temàtiques estan lligades a la idea de la marginalitat. Aquí, la ciutat s’entén com una forma d’imaginació política, sotmesa contínuament en un procés dialèctic d’experimentació, inclusió i exclusió pel que fa a organització i convivències. Assumida com un enclavament de fluxos i diferències, no es concep sense les seves banlieues i/o perifèries globals. Tampoc sense la descentralització, la deslocalització i les col·lectivitats abstractes que s’experimenten en la vida quotidiana. Ja no hi ha perifèries i centres, metròpolis de primera o de segona, sinó que les diàspores i allò subaltern són el que generen identitats.
Les metodologies que s’estableixen dins d’aquestes publicacions trenquen amb el binomi càmera-món, prioritzen maneres col·laboratives i especulatives, i conviden a reflexionar sobre per a què poden servir les imatges i què se’n pot fer. No només tracen horitzons d’emancipació i transformació col·lectiva, sinó que els posen a prova actualment. És a dir, assagen el constant estira-i-arronsa de diferents pràctiques de connexió que es produeixen simultàniament entre l’espai urbà i les comunitats que l’habiten, la major part de vegades sense arribar a cristal·litzar-se en un consens definitiu. Les seves estratègies visuals impliquen veus de resistència, resiliència, no normativitat i transgressió davant de forces globals i locals que busquen regularitzar divisions i jerarquies biopolítiques i mediambientals.
D’índole utòpica, les seves posicions crítiques obren el camí cap a un paisatge de convivència que transcendeix la mera realitat. Apel·len —parafrasejant el filòsof i sociòleg Henri Lefebvre a La revolució urbana (1970)— que deixem de considerar les urbs que creem i les que imaginem com dues formes separades, ja que «el que és possible també és realitat».
Natasha Christia